Szkoła przyszłości to nie wizja science fiction, ale rzeczywistość, która dzieje się tu i teraz – również w Zamościu. I Społeczna Szkoła Podstawowa im. Unii Europejskiej uczestniczy w międzynarodowym projekcie Erasmus+ „My Robot, My LearnMate”, którego szkolnym koordynatorem jest pani Katarzyna Garbacik. To trzyletnie partnerstwo strategiczne (2024–2027), finansowane ze środków programu Erasmus+, które stawia na cyfrową transformację edukacji, innowacyjne metody nauczania oraz rozwój kluczowych kompetencji XXI wieku.
Liderem projektu jest I. osnovna škola Čakovec z Chorwacji, a partnerami – Uniwersytet w Zagrzebiu (FOI Varaždin), Centrum Kształcenia i Wychowania Čakovec, Berliner Hochschule für Technik, portugalskie szkoły z Mangualde i Funchal oraz I Społeczna Szkoła Podstawowa w Zamościu.
Tak szerokie grono daje możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami podstawowymi, uczelniami wyższymi i instytucjami edukacyjnymi.
Wspólnym celem jest włączenie humanoidalnego robota NAO do procesu nauczania i stworzenie nowoczesnych scenariuszy dydaktycznych. Projekt zakłada opracowanie kursów online dla nauczycieli, modułów edukacyjnych dla uczniów, a także praktycznego podręcznika dobrych praktyk pokazującego, jak robot może wspierać nauczanie w duchu inkluzji, zrównoważonego rozwoju i interdyscyplinarności.
Realizacja projektu odpowiada na pilne potrzeby edukacji w dobie piątej rewolucji przemysłowej, gdy automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają rynek pracy i codzienne życie. Jak pokazują badania, jedynie niewielka część społeczeństwa aktywnie tworzy technologie, a większość pozostaje biernymi użytkownikami. „My Robot, My LearnMate” ma to zmienić – poprzez wczesne wprowadzanie robotyki do nauczania dzieci w wieku 10–15 lat. Dzięki pracy z NAO uczniowie nauczą się programowania, rozwiązywania problemów, kreatywności, współpracy zespołowej, ale także krytycznego myślenia i zrównoważonego podejścia do wyzwań przyszłości. Co istotne, wspomniane narzędzia nie tylko rozwijają kompetencje cyfrowe, lecz także wspiera edukację klimatyczną i promuje postawy proekologiczne
Projekt realizuje pięć głównych celów:
Wzmocnienie współpracy szkół i uczelni w tworzeniu innowacyjnych metod robot-assisted learning.
Wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności korzystania z humanoidalnych robotów na lekcjach.
Opracowanie scenariuszy i materiałów dydaktycznych dotyczących zrównoważonego rozwoju i klimatu.
Przygotowanie uczniów do życia w świecie cyfrowym – zarówno pod kątem umiejętności zawodowych, jak i społecznych.
Zapewnienie trwałości rezultatów projektu poprzez szeroką dyseminację i implementację
Dlatego właśnie działania projektowe wpisują się bezpośrednio w priorytety programu Erasmus+: transformację cyfrową, promocję STEM/STEAM (z naciskiem na zachęcanie dziewcząt do nauk ścisłych i technicznych) oraz inkluzywność i różnorodność.
I Społeczna Szkoła Podstawowa w Zamościu wnosi do projektu nie tylko doświadczenie w realizacji wielu programów Erasmus+, ale również wyjątkowy kontekst lokalny. Szkoła, od lat jedna z najlepszych w regionie, oferuje szeroką gamę zajęć rozwijających zainteresowania uczniów. Dzięki projektowi zyskuje szansę na stworzenie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych w zakresie robotyki i sztucznej inteligencji, które będą mogły być wdrażane również przez inne instytucje edukacyjne w Polsce i Europie.
Strona www projektu: https://myrobot-mylearnmate.
Facebook: https://www.facebook.com/
#MyRobotMyLearnMate